Proč lidé odcházejí z herního průmyslu se bude bezpochyby lišit.
Zato důvod, proč jsme do něj vstoupili máme všichni stejný: láska ke hrám.
Smutnou skutečností ale je, že čím hlouběji se do profese ponoříme, tím méně času na hraní budeme mít.
Pro většinu z nás je to smutná realita kariérního růstu a dospívání. Pro game designera je to doslova mrzačení vlastních kvalit, kterému musí za každou cenu zabránit.
Proč je důležité ve hraní nepovolit?
Každého určitě napadne nutnost udržet se v obraze. Sledovat proudy trendů a na jejich základě správně kormidlovat projekt. Být 100% s dobou je ale tím naprosto nejmenším důvodem.
Fantasie není nic jiného, než skládání již existujících informací do nových a potenciálně originálních podob. Pokud chceme pokračovat v tvorbě nových nápadů, nesmíme přestat zásobovat hlavu novými stavebními bloky.
Googlit reference ke hře stojí za prd. Pokud chcete udělat akční RPG, můžete zadat do vyhledávače “top 20 action RPG” nebo “All action RPGs ever made” ale v obou případech vás hledání moc daleko nedostane.
- Všechny top listy budou z 80% obsahovat to samé.
- To jiné může být naprosto irelevantní, protože běžná populace má často v žánrech solidní maglajz.
- Především ale nikdo netvrdí, že inspiraci pro vaše ARPG leží v jiné hře stejného žánru!!!
- Lego hry mají luxusní split screen.
- Destiny má velmi uspokojivý a hladký pohyb v menu.
- FF IX má v sobě povedenou sběratelskou karetní hru Tetra Master, která pracuje na ploše 4×4 a těží z taktického využívání prostoru.
- Folklore měl mechaniku, kdy před smrtí nepříteli začne vyčuhovat jeho esence. Tu můžete cuknutím ovladače vytrhnout a nepřítele si chytit jak pokemona.
Ani jednu z těchto her nenajdete na listu akčních RPGček a přitom všechny ty nápady a jejich zpracování vám mohou být ku prospěchu.
Co jsme hráli kdysi se nepočítá! Člověk může přečíst za svůj život spoustu knih. Ale teprve až když sám něco napíše a stane se autorme, začne při čtení vnímat knihu jako vytvořené dílo. Přestane být pouhým konzumentem a čtení se stane příležitostí k vlastnímu růstu.
Samozřejmě si můžeme zpětně vybavit, jak na nás daná hra působila. Určitě si ale nevybavíme, jak v ní fungoval balanc, pacing, progress, chemie mezi nepřátelskými jednotkami atd.
Grafikům stačí studovat art na sociálních sítích. Programátorům pomohou fóra. Hudebníkům zase sledování gameplaye. Designerům ale nezbývá, než hry pozorně hrát.
Kde sehnat hry?
Najděte si kamaráda, od kterého si můžete půjčit konzoli
Uvědomte si, že velký podíl herní historie je vázaný na konzolové cykly. Každá konzole měla limitace a každý tým se k těmto limitacím postavil jinak. Byly zde trendy, zaběhnuté postupy, a napříč hrami můžete sledovat evoluci jednotlivých konceptů. Dobré nápady průmyslem rezonují a z těch špatných se snaží poučit.
Sdílet své steam knihovny
Nikdo s vámi nebude mít 100% identický vkus. Čapněte kamarády (nebo kolegy) a přinuťte je nasdílet vám jejich knihovny. U té příležitosti se rovnou zeptejte, co na nich zanechalo nejsilnější dojmy. Lehce se takto dostanete ke hrám, o kterých jste předtím neslyšeli.
Sezónní hraní – Game Pass a Steam Festivaly
Občas je dobré jen nahuštěně zkusit co nejvíce her.
Steam festival je skvělý způsob, jak bez závazku zkusit vše, co se v následujících měsících blíží.
Nebo na předplacených službách, když ohlásí brzký odchod nějakého titulu, jej můžete aspoň jednou zkusit, dokud ještě máte tu šanci.
Hraní zdarma
- Epic store se nás snaží už roky udávit plnými hrami zadara.
- Mobil je jedno z mála míst, kde projdou i naprosto neohrabané herní pokusy poskládané z free assetů. Navíc je to všem dostupné hraní. Nebo mi chcete tvrdit, že doma máte pevnou linku?
- Jděte na itch.io a stáhněte si deset nejzajímavějších her z jednoho game jamu. Podívejte se, jak odlišně nad stejným tématem přemýšleli různí lidé.
Člověk se dnes může uhrát k smrti a přitom za to nezaplatit ani korunu. Proto neztrácejte čas výmluvami a radši si něco zkuste. Kdo jiný může tvrdit, že hraní her je jeho povinnost?