Game jam.
Zhuštěná a intenzivní forma herního vývoje.
Svět game jamů je plný potenciálu, rychlých řešení, skvělých nápadů a velice odbyté implementace.
Zapomeňte na měsíce úmorného refaktorování, tvorby tutoriálových sekvencí, portování, polishe a balancování.
Soustřeďte se na čistou zábavu a bavte se.
A pak, typicky po 48 hodinách, vylezte znovu na denní světlo. Nevyspaní, mastní a smradlaví. Toužící po plnohodnotném jídle … a sprše. Slunce zazáří do vašich vysušených, rudých očí, zatímco každá část vašeho ztuhlého těla vám připomíná, jaká jste troska.
Přesně v ten moment holistického nepohodlí vám na tváři vyroste úsměv.
Zvládli jste to.
Pod vašima rukama právě vznikla hra.
Interaktivní, spustitelná, nedokončená a jen stěží hratelná.
Ať už šlo o váš první nebo padesátý projekt. Na vlastní kůži jste si demonstrovali, že jste schopni stvořit hru.
Jste herní vývojáři.
…
Ten pocit nikdy neomrzí a určitě všem doporučuji se alespoň jednou ročně o nějaký game jam pokusit.
Já se do tohoto nebezpečného kreativního prostředí pustil už mnohokrát.
První věc, co jsme udělali se jmenovala Super Sexy Swiss Cardio Frenetic Transplant Team a šlo o lokální coop pro tři hráče, kdy jeden masíroval srdce (mezerníkem), druhý řídil sanitku (šipkami) a třetí utíral krev z předního skla (myší).
Udělali jsme gamebook napsaný na roli toaletního papíru.
Napsal jsem detektivku, kde otázky i odpovědi jsou vyjádřené jedním slovem.
A mým nejúspěšnějším jamovým prototypem je survival hra bez vlastního přežití, kde jako nakažená matka učíte svou dceru vše potřebné k přežití, než sami umřete.
Pokud se na nějaký jam chystáte, nebo pokud jsem vás právě navnadil, zde je 5 tipů, jak z game jamu vytřískat maximum.
1. Klidně nespěte
Jedna z typických rad pro jamování, je: “NEZAPOMÍNEJTE NA SPÁNEK! Crunch je přece moc moc špatný!”
Ale to je naprostá blbost. Jde o jeden usmrkaný víkend. Vyspěte se před tím a po tom.
Nikdo nejde na diskotéku s myšlenkou: “Hlavně se musím vrátit v 10 domů a jít rychle do postele.” Pokud chcete a jste v ráži, klidně tvořte do odpadnutí. Užijte si, jak vám jde práce od ruky. Sledujte, jak váš výkon s každou další hodinou klesá. Možná sami sebe překvapíte a dozvíte se o sobě něco nového.
2. Mějte vlastní cíle
Toto je možná nejdůležitější tip. Mějte nějaké vlastní, dodatečné cíle.
Ty vám hned na začátku dají další omezení při brainstormingu a zároveň se díky nim z každého jamu naučíte něco nového.
Řekněte své cíle v týmu a zeptejte se všech ostatních, co by si chtěli zkusit. Mohou to být věci jako:
- “Chtěl bych udělat hru bez textu.”
- “Chtěla bych nakreslit hru fyzicky vodovkami”
- “Chtěl bych dělat grafiku místo programování, co dělám furt.”
- “Chceme napsat gamebook.”
- “Chci udělat nejlepší hru na tomto jamu.”
Mějte vždy připravené aspoň dva tři cíle. Nabídněte je týmu a po zveřejnění tématu vyberte, který z nich by se dal použít. Vybídněte ostastní, ať si také nějaké vymyslí, pokud žádné neměli připravené předem.
3. Pokud jste designer, přiberte si další roli
V této nahuštěné formě čistý game designer nemá tolik práce. Navíc na designu se zpravidla podílejí všichni členové týmu, takže ta role má spíše charakter třídění, usměrňování a kombinování řečeného.
Programátor, grafik a zvukař se pak pustí do práce a vám začnou vznikat volná okna. Je proto více než jasné, že právě designer bude mít na starost všechny podpůrné tasky, jako:
- Sehnat hudbu a zvuky (pokud není zvukař)
- Režie
- Tvorba psaného obsahu
- Postovat na sociální sítě
- Vymyslet jméno hře
- Vytvořit materiály pro itch.io stránku – tedy header, texty, screenshoty
- Vytvořit tutoriálovou screenu do hry
- Playtestování a hledání bugů
Osobně si zpravidla ještě beru 2D pixel art a jsem schopný zaujmout práci grafika. Nejsem žádný profesionál, ale načmrkat něco použitelného pro gamejam zvládnu.
Díky tomu mi stačí se spojit s jedním programátorem a máme hned plnohodnotný tým pro úspěšný jam.
4. Zahrajte si hry ostatních
Game Jam Prague, česká pobočka Global Game Jamu to měla jako svoji tradici. Na konci byl dort, který si účastníci rozdělili mezi sebou a u mlsání obcházeli a zkoušeli hry ostatních. Možnost si osobně pokecat, sdílet svoje postupy, rozhodnutí a jejich následné problémy pro mě byly tou největší odměnou.
Na jamu mají všichni zúčastnění ten stejný časový limit, to stejné téma a přibližné podobné prostředky.
K čemu jste došli vy a k čemu ostatní? Pokud vidíte nějakou hru, která je výrazně lepší, nebo vypolishovaná, zeptejte se a zjistěte, jak toho docílili.
5. Jam řádně uzavřete
Dejte si v týmu zpětnou vazbu a dovolte si jeden týden na dokončení (pokud je to potřeba).
Po gamejamu je člověk plný nenaplněných nápadů, emocí a ambic.
Dejte si čas a všechny je vyventilujte.
Jedna přirozená tendence, které musíme všichni čelit, je touha vzít ten jamový prototyp a udělat z něj plnou hru. Možný způsobů, jak tomu čelit, je pobavit se o tom.
- Jak by ten prototypu vypadal jako celá hra?
- Jakou mají ty mechaniky životnost a jak by se musely změnit, aby z toho plnohodnotná hra mohla být?
- Co by se muselo ještě udělat?
- Kolik obsahu a polishe by bylo zapotřebí?
- Kolik lidí, grafiky, hudby atd. by to chtělo a jakou by hra měla šanci na trhu?
Třeba zjistíte, že daný nápad skutečně má potenciál. Většinou tomu tak ale není.
Pak se zeptejte:
- Jaké jsou tvoje dojmy?
- Jak jsi se svojí prací spokojený?
- Napadá tě, co bych mohl udělat příště jinak, aby se ti se mnou pracovalo lépe?
- Co ve hře chybí a rádi bychom doplnili během týdne, abychom projekt uzavřeli?
Ze seznamu vyberte pár věcí, udělejte jeden update, téma uzavřete a jděte dál.
Dobré game jamy
GMTK Jam
Aktuálně jeden z největších jamů vůbec. Zadání se navíc netýkají tématu, ale game designu, což je super.
NaNoRenO
Pokud je vaší silnou stránkou psaní, tohle je měsíční game jam pro vás. Pobíhá celý březen. Je zaměřený na visual novely a obzvláště pokud se chce člověk naučit v Ren’Py, je to skvělá příležitost. Budete mít totiž pozornost celé komunity.
Ludum Dare
Ludum Dare je klasika. Probíhá online a děje se několikrát ročně. Má navíc zvýhodněný, o jeden den delší mód, který je vhodnější pro Solo vývojáře.
BONUSOVÝ TIP
Game Jamy nejsou jen formou odpočinku a zábavy. Jamy se dají použít i pro firemní benefit. Známý je jam Amnesia Fortnight, který si interně pořádají v Double Fine. První ročník vznikl pro odreagování od dlouhého vývoje na Brütal Legend a v letech se z toho stala tradice studia.
Výsledné prototypy pak navíc mají potenciál dostat se do velké produkce, jak se tomu stalo například u hry Custom Quest.
V roce 2017 si dali tu práci a v rámci dokumentace pro hru Broken Age zdokumentovali i celý jam. Vznikl z toho krásný seriál, který je zdarma ke shlédnutí na Youtubu.